Om emnet Risiko og sårbarhet
Risikoforståelse er et sentralt tema i utdanningen. Dette er avgjørende både for sikker yrkesutøvelse og ivaretakelse av god samfunnssikkerhet.
Samvirke, HMS og risiko i samfunnet
Mange av arbeidsoppgavene vil utføres som en del av et samvirke med andre aktører. Derfor må studentene kjenne til hvilken plass de har i samfunnssikkerhetsskjeden, og hvordan redningstjenesten er bygget opp.
Studentene må lære hvilken risiko de selv kan bli utsatt for, og følgelig viktigheten av HMS på arbeidsplassen og ivaretakelse av egensikkerhet, men også hvilken risiko som finnes i samfunnet. Dette gjelder spesielt for branner, ulykker og andre uønskede hendelser som inntreffer.
Lovverk og ROS-analyser
Flere typer lover og forskrifter regulerer i stor grad oppgaver, ansvar og myndighet, og studentene må bli kjent med hvilket regelverk som gjelder på brann- og redningsområdet, i tillegg til hvilket regelverk som gjelder for beredskapsarbeidet i kommunen. Risiko- og sårbarhetsanalyser står sentralt i alt arbeid med samfunnssikkerhet. Studentene må derfor være i stand til å gjennomføre enkle ROS-analyser.
Om emnet Risiko og sårbarhet
Risikoforståelse er et sentralt tema i utdanningen. Dette er avgjørende både for sikker yrkesutøvelse og ivaretakelse av god samfunnssikkerhet.
Samvirke, HMS og risiko i samfunnet
Mange av arbeidsoppgavene vil utføres som en del av et samvirke med andre aktører. Derfor må studentene kjenne til hvilken plass de har i samfunnssikkerhetsskjeden, og hvordan redningstjenesten er bygget opp.
Studentene må lære hvilken risiko de selv kan bli utsatt for, og følgelig viktigheten av HMS på arbeidsplassen og ivaretakelse av egensikkerhet, men også hvilken risiko som finnes i samfunnet. Dette gjelder spesielt for branner, ulykker og andre uønskede hendelser som inntreffer.
Lovverk og ROS-analyser
Flere typer lover og forskrifter regulerer i stor grad oppgaver, ansvar og myndighet, og studentene må bli kjent med hvilket regelverk som gjelder på brann- og redningsområdet, i tillegg til hvilket regelverk som gjelder for beredskapsarbeidet i kommunen. Risiko- og sårbarhetsanalyser står sentralt i alt arbeid med samfunnssikkerhet. Studentene må derfor være i stand til å gjennomføre enkle ROS-analyser.
Innhold i emnet
Samfunnssikkerhet
- Innføring i samfunnssikkerhet og beredskapen i Norge
- Samspillet mellom menneske, teknologi og organisasjon
- Ulykkesteorier
- Risikosamfunnet
- Kriser
- Sikkerhetskultur
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS-analyse)
- Risikoforståelse
- Risikopersepsjon
- Risikostyring
- ROS
- Forebyggendeanalyse
Brann, ulykker og andre uønskede hendelser
- Innføring i lovverk- Dimensjonering, plikter og ansvar
- Brann som samfunnsproblem- Brannårsaker, skadevirkninger av branner
- Terror
- Pandemi
- Fysiske og psykiske reaksjoner ved krise og selvmord sett i et samfunnsperspektiv
HMS og ivaretakelse av egensikkerhet
-
- Lover og forskrifter innen helse, miljø og sikkerhet (HMS)
- Standarder og prosedyrer for ivaretakelse av egensikkerhet
- Sikker-jobb-analyse (SJA)
- Tilpassede risikoanalyser
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om samfunnssikkerhet og kjennskap til aktuelle samfunnssikkerhetsaktører og samfunnssikkerhet som en kjede (K4)
- har kunnskap om risiko og sårbarhet i samfunnet og håndtering av risiko og sårbarhet innenfor fagområdet brann-, redning- og samfunnssikkerhet (K4)
- har kunnskap om det juridiske system innen fagområdet brann, redning og samfunnssikkerhet, og kjennskap til hvilke muligheter og begrensninger dette gir på et nasjonalt, regionalt og lokalt nivå (K1)
- har kunnskap om metoder, prosesser og verktøy for å styre risikoen i samfunnet og ivareta sikkerheten for befolkningen (K2)
- har kunnskap om hvordan holdning, kultur og ledelse bidrar til å skape risikoforståelse og ivareta samfunnssikkerhet (K2)
- har kunnskap om branner, ulykker og andre uønskede hendelser som kan inntreffe innenfor fagområdet brann-, redning- og samfunnssikkerhet (K4)
- kan oppdatere sin kunnskap om hendelser som kan inntreffe innenfor fagområdet brann-, redning- og samfunnssikkerhet (K5)
- har kunnskap om metoder for risikovurdering og risiko- og sårbarhetsanalyser som benyttes innen fagområdet brann-, redning- og samfunnssikkerhet (K2)
- har kunnskap om HMS-regelverket som gjelder for brann- og redningsvesenet (K1)
- har kunnskap om sikker utførelse av arbeidsoppgaver og hvordan man anvender risikoanalyser til oppgaveløsning i brann- og redningsvesenet (K2)
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjøre rede for valg av løsninger og fremgangsmåter for å verne liv, helse, miljø og materielle verdier mot branner, ulykker og andre uønskede hendelser (F1)
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff om uønskede hendelser som kan inntreffe og vurdere relevansen for fagområdet brann-, redning- og samfunnssikkerhet (F3)
- kan gjøre rede for sine valg av metoder for risikovurdering og risiko- og sårbarhetsanalyser, samt hvordan risiko- og sårbarhetsanalyser kan gjennomføres (F1)
- kan gjøre en kartlegging ved hjelp av risiko- og sårbarhetsanalyse og derigjennom identifisere risiko og behov for forebyggende og konsekvensreduserende tiltak (F4)
- kan gjøre rede for sine valg av risikoanalysemetoder til oppgaveløsning i brann- og redningsvesenet (F1)
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan planlegge og gjennomføre risikoanalyser for oppgaveløsningen i en arbeidssituasjon alene og som deltager i gruppe og i tråd med retningslinjer for å ivareta egensikkerheten (GK1)
Undervisning og arbeidskrav
Undervisningsformer og læringsaktiviteter |
Forelesning, diskusjon, gruppeoppgaver, veiledning, selvstudie |
---|---|
Obligatorisk aktivitet |
Obligatorisk oppmøte (minst 80% tilstedeværelse), som må være godkjent før skriftlig eksamen kan gjennomføres |
Arbeidskrav
To prosjektoppgaver som må være godkjent i henhold til læringsutbyttebeskrivelsene, før skriftlig eksamen kan gjennomføres. Prosjektoppgavene gjennomføres i grupper på 3-4 studenter, og omhandler henholdsvis ROS-analyse og HMS/ivaretakelse av egensikkerhet.
Arbeidskravene vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Del |
Vurderingsform |
Varighet |
Hjelpemidler |
---|---|---|---|
1 |
Prosjektoppgave; ROS-analyse (2000 ord) |
4 uker |
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt |
2 |
Prosjektoppgave; HMS/egensikkerhet (2000 ord) |
4 uker |
Alle trykte og skrevne hjelpemidler tillatt |
NB! For studenter som gjennomfører første semester på SASIRO i Rogaland gjelder følgende:
Arbeidskravene er omgjort til studentaktiviteter på bakgrunn av at det er for kort tid til gjennomføring.
Vurdering
Emnet avsluttes med en praktisk/muntlig eksamen som er individuell og omhandler alle temaene i emnet.
Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.
Vurderingsuttrykket oppgis på vitnemålet. Karakteren som fremkommer på muntlig eksamen, oppgis som emnekarakter på vitnemålet.
Vurderingsform |
Varighet |
Hjelpemidler |
---|---|---|
Muntlig eksamen |
30 min. med 30 min. forberedelse |
Hjelpemidler etter nærmere gitte kriterier |
Litteratur
Samfunnssikkerhet
Bok: Perspektiver på samfunnssikkerhet (2021, 2.utgave): Engen, Pettersen, Kruke, Lindøe, Olsen & Olsen.
Risiko- og sårbarhetsanalyse
Bok: Samfunnssikkerhet – Analyse, styring og evaluering. Njå, Sommer, Rake & Braut (2020)
Kapittel 10 – Risiko- og sårbarhetsanalyse av samfunnssikkerheten. Side: 283-329 (46 sider)
Kapittel 11 – Forebyggendeanalyse. Side: 330-343 (13 sider)
Kapittel 12 – Beredskapsanalyse. Side: 344-367 (23 sider) – VALGFRITT
Hefte: Veileder til helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyse i kommunen (Revidert 2022-versjon 1). Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap: Side: 4-56 (52 sider)
Brann, ulykker og andre uønskede hendelser
Fremtidens brann- og redningsvesen (2023), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, kapittel 3 (leveres ut til studentene).
Lovdata.no: brann og eksplosjonsvernloven, brann- og redningsvesenforskriften
Analyse av krisescenarioer (2019), Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Håndbok for redningstjenesten: Systembeskrivelse, prinsipper, verdier. Nivå 1
2018
Støttelitteratur
Bok: Innføring i psykologi (2013, 4. utg.): Håkonsen, K.M.
Kapittel 14, s.248-254, s.278-279.
HMS og ivaretagelse av egensikkerhet
Bok: Sikkerhet i arbeidslivet (2018): Kongsvik, Albrechtsen, Antonsen, Herrera, Hovden & Schiefloe.
Kapittel: 1, 3, 6, 7, 12, 13, 14, 15 og 17.
Lovdata.no: Internkontrollforskriften
Hefte: Grunnkurs for brannkonstabel
Kapittel: 1.3, s.23 til 26
Brosjyre: Brannvernforeningen – Ta sikkerheten på alvor
Håndbok: Fagforbundet og Feiermesterens Landsforening (FLF) – HMS-håndbok for brannforebyggere- Håndboken ligger som en åpen nettside.