Ledelse trinn D

Ledelse trinn D
Ledelse trinn D
Ledelse trinn D

Nøkkelinformasjon

Kursformat:
Heltid
Varighet:
4 uker, fordelt på 2 perioder
Arrangør:
Brann- og redningsskolen

Mål og målgruppe

Kurset skal gi eleven kompetanse, kunnskaper, ferdigheter og holdninger for å ivareta ansvar, myndighet og faglige forhold knyttet til hendelser som brannvesenet til enhver tid blir satt til å håndtere.

Kursets målgruppe er brannsjefer, ledere av beredskapsavdelinger og personell som skal gå overordnet vakt. 

Brannkonstabel sitter i en brannbil med døren åpen og kikker i kamera
Fra et av våre kurs. Foto: Brann- og redningsskolen

Opptakskrav

  • brann- og redningsfaglig ledelsesutdanning: Ledelse trinn C eller Beredskapsutdanning trinn 2, eller
  • universitets- eller høgskoleutdanning på bachelornivå (180 studiepoeng/60 vekttall) og gjerne lederpraksis fra andre virksomheter enn brann- og redningsvesenet, eller
  • svennebrev som feie- og brannforebygger og gjennomført forebyggendekurs

For første kulepunkt - vil søkere være kvalifisert til direkte opptak på Ledelse trinn D.

For andre og tredje kulepunkt - vil søkere bli kvalifisert til opptak på Ledelse trinn D gjennom Forkurs Ledelse trinn D

Vi ber om at søkere til Ledelse trinn D dokumenter at de innehar funksjon/stilling - eller har fått tilbud om å tiltre funksjon/stilling som brannsjef, leder beredskap eller inngår i overordnet vakt.       

Ref § 12 Forskrift om organisering, bemanning og utrustning av brann- og redningsvesen og nødmeldesentralene (brann- og redningsvesenforskriften)

Dette kan lastes opp i søknaden: 

  • Svennebrev som feie- og brannforebygger
  • Vitnemål fra Universitets- eller høgskoleutdanning
  • Dispensasjon
  • Kursbevis Ledelse trinn C
  • Nettbasert kurs i brannvern

Faglig innhold

  • Lovmessige forutsetninger og brannforebygging
  • Faglig kunnskap om hendelser
  • Samvirkeaktører og samvirke under hendelser
  • Innsatsledelse under hendelser
  • Etterarbeid etter innsats
  • Lovmessige forutsetninger og forebyggende elementer
  • Analyser og planverk
  • Evaluering og læring
  • Informasjon og media

Det forutsettes at deltakeren har lest Taktikkboken.

Vurderingsform

  • Praktisk eksamen i innsatsledelse
  • Individuell muntlig eksamen

Det gis en samlet tallkarakter.